skip to Main Content
Een Zakelijke Blog Starten? Zorg Voor Consistentie!

Wil je een zakelijke blog starten waarmee je potentiële klanten aantrekt en jezelf positioneert als autoriteit binnen je vakgebied? Zorg er dan voor dat je gestructureerd en volgens (blog)plan te werk gaat.

Zakelijk bloggen is voor de meeste bedrijven onontbeerlijk geworden. Met je eigen zakelijke blog creëer je een onlineprofiel voor je onderneming en versterk je de band met bestaande klanten. Kun je SEO-teksten schrijven, dan trek je er bovendien nieuwe klanten mee aan. Goede redenen om tijd en moeite te steken in het starten van een zakelijke blog.

Het is echter wel belangrijk dat je op efficiënte wijze te werk gaat als je het gewenste resultaat wilt boeken. Breng daarom consistentie aan in je blogideeën voordat je je pen de vrije loop laat. Hoe je dit doet? Ik geef je enkele richtlijnen!

Start niet zonder blogplan

Structuur, doelstellingen, een planning en een constante inspiratiestroom: die elementen heb je nodig voor een succesvolle zakelijke blog. Stel daarom een blogplan op voordat je start met schrijven. Hierin kun je onder meer de volgende zaken opnemen:

  • Je blog- én bedrijfsdoelstellingen;
  • Je doelgroep (tip: creëer een buyer persona);
  • De frequentie waarmee je blogs publiceert;
  • Het gemiddelde woordenaantal per blog (tip: wissel korte en lange blogs af);
  • De manier waarop je je zakelijke blog wilt promoten;
  • De SEO-strategie waarmee je je blogs vindbaar maakt.

Succesvol bloggen? Werk met een blogkalender

Wil je zakelijk bloggen volhouden, dan is het essentieel om met een blogkalender te werken. Door je blogs tijdig in te plannen breng je structuur aan in je blogonderwerpen, kun je voorwerken en heb je nooit een gebrek aan bloginspiratie.

Vul de kalender voor je zakelijke blog daarnaast op realistische wijze in; ga goed na welke tekstlengte en frequentie haalbaar voor je zijn. Niets is namelijk zo demotiverend als het niet volhouden van je blogplannen.

Deadlines: stel ze op en houd je eraan

Het opstellen van deadlines voor het ‘opleveren’ van je zakelijke blogs zorgt voor een stok achter de deur om je te houden aan je blogkalender. Dat is belangrijk, want voor zakelijk bloggen geldt: de aanhouder wint. Plan dus haalbare deadlines in op vaste tijdstippen in de week of maand. Reserveer vervolgens iedere week wat tijd om je zakelijke blog te schrijven. Omdat je als ondernemer altijd drukbezet bent, is het slim om creatief met je tijd om te gaan. Schrijf bijvoorbeeld in de trein!

Sommige mensen vinden het prettig om het schrijfproces op te delen in tijdvakken. Zo kun je gemakkelijk schrijfkwartieren of -halfuren inplannen. Daardoor wordt bloggen vaak een stuk laagdrempeliger.

Een schrijfschema zou er als volgt kunnen uitzien:

  • Tijdvak 1: blogtitel en -structuur bepalen;
  • Tijdvak 2: tussenkoppen en globale alinea-inhoud bepalen;
  • Tijdvak 3: zakelijke blog schrijven;
  • Tijdvak 4: tekst redigeren, bijpassende plaatjes selecteren en publicatie inplannen.

Hulp nodig bij het starten van een zakelijke blog?

Wil je goed beslagen ten ijs komen wanneer je je zakelijke blog start? Misschien is de cursus Zakelijk Bloggen dan iets voor je. Vind je het prettiger om je blogs te laten schrijven door een ervaren freelance tekstschrijver? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top