skip to Main Content
Slimmer Zakelijk Bloggen? Werk Met Een Schrijfschema!

Starten met zakelijk bloggen is voor veel bedrijven al een hele onderneming. Hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt, zodat je duurzame resultaten behaalt?

Zakelijk bloggen vereist een strategie en uithoudingsvermogen. Blog je lang en regelmatig genoeg, dan kun je na een tijdje de vruchten plukken van je bloginspanningen. Maar hoe houd je het vol om maandelijks, (twee)wekelijks of zelfs dagelijks een goede tekst te produceren?

Naast het feit dat je niet zonder een contentplan en een blogkalender kunt, heb je een bepaalde schrijfroutine nodig. Deze kun je gemakkelijker ontwikkelen door het schrijfproces op te delen in tijdvakken. In deze blog laat ik je zien hoe je het schrijven van zakelijke blogs aanzienlijk kunt verlichten door te werken met een schrijfschema!

Schrijven volgens plan

Als je werkt met ‘schrijftijdvakken’, kun je eenvoudig schrijfkwartieren of -halfuren inplannen. Dat maakt zakelijk bloggen niet alleen laagdrempeliger, maar ook meer gestructureerd.

Hieronder vind je een voorbeeld van een schrijfschema. Dit kun je gebruiken als inspiratie om je eigen schrijfroutine te ontwikkelen!

Tijdvak 1: verricht SEO-onderzoek

Wil je SEO-teksten schrijven, dan is het belangrijk om het nodige vooronderzoek te doen. Gebruik hiervoor onlinehulpmiddelen – zoals de Zoekwoordplanner – en stippel een structuur uit om je zakelijke blogs naadloos op elkaar te laten aansluiten in termen van SEO. Heb je moeite met het bedenken van goede onderwerpen? Lees dan mijn 7 tips om bloginspiratie op te doen.

Tijdvak 2: bepaal een blogtitel en -structuur

Op basis van de gekozen zoektermen kun je een titel en structuur voor je blog bedenken. Schets de inleiding, het middenstuk en de afsluiting van je blog in steekwoorden, zodat je ongeveer weet welke informatie waar moet komen te staan.

Tijdvak 3: bedenk tussenkoppen en een globale alinea-inhoud

Nu je de opbouw van je zakelijke blog hebt bepaald, is het eenvoudiger om pakkende tussenkoppen te bedenken. Het kan handig zijn om onder elke tussenkop kort te noteren wat je hier wilt vertellen. Dat maakt het schrijfproces gemakkelijker.

Tijdvak 4: schrijf je zakelijke blog

Door al het voorwerk dat je hebt verricht, zal het ‘echte werk’ – zakelijk bloggen – een stuk simpeler zijn. Je weet immers al wat je wilt opschrijven, naar welk punt je toewerkt en welke zoektermen je in de blog wilt verwerken. Daardoor kun je je nu volledig richten op het foutloos en helder schrijven van je zakelijke blog.

Tijdvak 5: zet de puntjes op de i

Ten slotte is het tijd voor een aantal praktische zaken. Loop je blog nog eens kritisch na. Teksten redigeren is niet eenvoudig – zeker niet wanneer het je eigen teksten betreft – maar ook hierin raak je op een gegeven moment geroutineerd. Selecteer daarnaast bijpassende plaatjes en plan de publicatie van je blog in.

Zakelijk bloggen met de hulp van een tekstschrijver?

Vind je het nog steeds lastig om het schrijven van blogs in te bouwen in je planning? Misschien is een cursus Zakelijk Bloggen iets voor je.

Schakel je liever de vlotte pen van een ervaren freelance tekstschrijver in, neem dan gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top