skip to Main Content

Zakelijk bloggen is tegenwoordig een must. In een Googlebos vol wildgroei is het moeilijk om op te vallen en je stem te laten horen. Het onderhouden van een zakelijke blog kan ervoor zorgen dat je ideale klant jou vindt en overtuigd raakt van je capaciteiten.

Toch staat zakelijk bloggen nog steeds onderaan menig to-do-lijst. Bedrijven zien het niet als prioriteit of hebben er simpelweg de tijd of mankracht niet voor. En het schrijven van een SEO-blog lijkt tegenwoordig bijna een vak apart. Daarom schuiven veel ondernemingen zakelijk bloggen op de lange baan. Zonde, want uitstel is afstel. En in het geval van zakelijk bloggen betekent dat: veel gemiste kansen.

Wil je nu eindelijk weleens weten wat het nut van zakelijk bloggen is? En ben je op zoek naar bruikbare tips voor het onderhouden van een effectieve zakelijke blog? Lees dan vooral verder.

Wat: zakelijk bloggen

Overal om je heen hoor je dat zakelijk bloggen een must is. Prima. Leuk. Je staat er best voor open. Maar waar moet je dan precies over schrijven? “Over je expertise, natuurlijk,” antwoordt de doorwinterde contentspecialist voor wie zakelijk bloggen dagelijkse kost is. Dat is echter zo eenvoudig nog niet. Want wat ga je vertellen? Welke aspecten van je kennis wil je graag delen? En nog belangrijker: met welke informatie wek je de interesse van lezers?

Veel bedrijven tasten in het duister wanneer ze aan de slag gaan met zakelijk bloggen. Vaak besluiten ze om gewoon te beginnen. Ze verkeren in de veronderstelling dat de blogs vanzelf wel zullen gaan lopen wanneer ze een tijdje bezig zijn. Helaas wordt deze gedachte vrijwel nooit bewaarheid. Zakelijk bloggen vereist namelijk een duidelijke visie, een sterke contentstrategie en een flinke dosis doorzettingsvermogen.

Waarom: een blog schrijven om je bereik te vergroten

Als zakelijk bloggen zoveel tijd kost, waarom zou je er dan eigenlijk aan beginnen? Het antwoord op deze vraag is simpel: omdat het onderhouden van een bedrijfsblog op de lange termijn veel oplevert. Klantenbinding is bijvoorbeeld een van de voornaamste redenen waarom bedrijven tijd, geld en energie steken in het schrijven van een blog. Wie klanten op een duurzame manier aan zich weet te binden, is verzekerd van stevige zakelijke relaties. Bezoekers die naar je website terugkeren en een binding met je gaan voelen, zijn veel waard. Zij worden vaak je trouwste klanten. Op den duur pluk je dus ongetwijfeld de commerciële vruchten van zakelijk bloggen.

Bovendien creëer je een expertprofiel voor jezelf wanneer je op regelmatige basis blogt over je vakgebied. Dat blijft meestal niet onopgemerkt. Als je nuttige informatie deelt waarmee je laat zien dat je kennis van zaken hebt, zet je vaak een sneeuwbaleffect in gang; mensen gaan elkaar attenderen op je blogs, waardoor je meer lezers krijgt. En elke nieuwe lezer is natuurlijk een potentiële klant.

Om die reden is het ook cruciaal dat je je blogs SEO-proof maakt. Zo trek je nieuwe bezoekers naar je website die op een laagdrempelige manier kunnen kennismaken met je bedrijf. Weet je hen te imponeren met je expertise, dan stromen de eerste e-mails van bezoekers die geïnteresseerd zijn in je product of dienst, binnen afzienbare tijd binnen. Met zakelijk bloggen sla je dus eigenlijk twee vliegen in één klap: je vergroot je klantenkring én je online zichtbaarheid.

zakelijke blog

Hoe: tips voor het schrijven van een SEO-blog

Beginnen met zakelijk bloggen: hoe doe je dat? Natuurlijk ben jij de expert binnen jouw vakgebied. Je kunt er zelf dan ook het beste over vertellen. Maar ben je ook in staat om je kennis op een heldere, interessante en aansprekende manier over te brengen op papier? Zakelijk bloggen is een vak. Of je er nu zelf mee aan de slag gaat of een professional inhuurt, het is belangrijk om een aantal basiselementen in acht te nemen. Zo wordt je kans van slagen stukken groter!

Bij deze enkele tips voor zakelijk bloggen:

Schrijf Eerst Optimaal: dat is de belangrijkste betekenis van SEO. Een geslaagde SEO-blog is vindbaar, maar ziet er niet uit als een SEO-blog. Zorg dus voor een goed lopende tekst die de lezer boeit en inspireert. Wil je hier meer over weten voordat je begint met zakelijk bloggen? Lees dan mijn artikel over sterke SEO-teksten op zakelijk platform Business.nl.

Laat je eens interviewen. Dit leidt vaak tot verrassende inzichten en fascinerende teksten! Een goede tekstschrijver stelt je de juiste vragen, destilleert een interessant onderwerp uit het gesprek en brengt jouw expertise op boeiende wijze over. Hoe? Door de juiste woorden te kiezen en deze op de juiste plek neer te zetten. En natuurlijk zorgt een tekstschrijver ervoor dat je SEO-blog vindbaar in Google is.

Zet een contentstrategie op en werk met een contentkalender. Zakelijk bloggen kun je het beste op gestructureerde wijze aanpakken. Alleen zo bereik je duurzame resultaten met je SEO-blog.

Laat je (potentiële) klanten zien dat je weet welke problemen er momenteel bij hen spelen. Deel jouw visie op brandende kwesties binnen je vakgebied op basis van je expertise. Elke SEO-blog die je plaatst, moet van toegevoegde waarde zijn voor de lezer!

Zakelijk bloggen: een kleine checklist

Kun je niet wachten om je eerste SEO-blog online te zetten? Onthoud dat je strategisch te werk moet gaan, zodat je het na een of twee blogs niet voor gezien houdt. Zakelijk bloggen vereist een flinke dosis discipline! Je kunt de onderstaande checklist als hulpmiddel gebruiken:

✓ Breng je doelgroep in kaart;
✓ Leg een onderwerpenlijst aan;
✓ Verwerk je blogthema’s in een contentkalender;
✓ Ontwikkel een contentstrategie;
✓ Bepaal welke zoektermen je voor je SEO-blog wilt gebruiken;
✓ Schrijf heldere teksten die je lezer aanspreken;
✓ Kies voor een tone of voice die bij je past;
✓ Publiceer nooit je eerste versie; durf in je eigen tekst te schrappen;
✓ Blijf schrijven! (Tip: lees mijn artikel over het voorkomen van een schrijversblok in online magazine 42Bis.)

Een professionele tekstschrijver inhuren voor het schrijven van je zakelijke blog? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Dit bericht heeft 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top