Zakelijke blog schrijven: 8 punten die je éérst moet bepalen

zakelijke blog schrijven

Een zakelijke blog schrijven is tegenwoordig een must. Als ambitieus bedrijf met groei als doelstelling kun je er eigenlijk niet meer omheen.

Daadwerkelijk beginnen met zakelijk bloggen blijkt echter lastiger dan je dacht. Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een zakelijke blog?

Een zakelijke blog schrijven? Vink de checklist af!

In deze blog laat ik de technische kant van zakelijk bloggen even achterwege. Daar kun je namelijk een aparte blog(reeks) over schrijven. Hierbij 8 punten die je moet bepalen vóórdat je de eerste letter op papier zet. Met deze checklist leg je een stevige basis voor je zakelijke blog!

✓ Missie en visie
Wat zijn de overkoepelende doelstellingen van je bedrijf? Op welke visie is je onderneming gebouwd? Wil je een zakelijke blog schrijven waarmee je je doelgroep écht bereikt, zet je missie en visie dan op papier. Zo kun je je toon, stijl en blogonderwerpen gericht bepalen.

✓ Doelgroep
Voor wie schrijf jij blogs? Beschrijf je ideale lezer zo gedetailleerd mogelijk om je teksten geheel op hem af te stemmen. Als je grondig te werk wilt gaan, kun je tevens een buyer persona – een personificatie van je ideale doelgroep – opstellen.

✓ Doel
Wil je je lezers informeren? Websitebezoekers aansporen tot actie? Jezelf profileren als autoriteit binnen je vakgebied? Bedenk goed wat je met je blogs wilt bereiken. Een zakelijke blog schrijven zonder doel levert vrijwel nooit de gewenste resultaten op.

✓ Tone of voice en stijl
Spreek je lezers aan in de jij- of u-vorm? Schrijf je vanuit ‘ik’ of ‘wij’? Is je motto ‘kort en bondig’ of ‘lang en lyrisch’? Bepaal dit soort zaken voordat je start met zakelijk bloggen, zodat je in elke tekst dezelfde toon en stijl hanteert.

✓ Invalshoek
Zijn je teksten persoonlijk of schrijf je liever feitelijk? Welke thema’s en onderwerpen wil je belichten? En wat is jouw standpunt? Als je van tevoren een duidelijke invalshoek bepaalt, kun je zakelijke blogs schrijven die perfect op elkaar aansluiten en die uiteindelijk één verhaal vertellen: jouw verhaal.

✓ Gevoel
Hoe moeten lezers zich voelen na het lezen van jouw blogs? Wil je een effectieve zakelijke blog schrijven, dan is het cruciaal om te beseffen dat content onlosmakelijk verbonden is met emoties. Denk daarom goed na over het gevoel dat je teksten dienen op te roepen.

✓ Lengte
Hoeveel woorden moet een blog gemiddeld tellen? Kies voor een haalbaar woordenaantal. Wil je een zakelijke blog schrijven met veel SEO-impact, maar heb je geen zeeën van tijd? Dan kun je bijvoorbeeld wekelijks een blog van circa 350 woorden publiceren en elke laatste week van de maand een lange blog van 1.500 woorden schrijven. Waar het om gaat is dat je regelmaat aanbrengt. ‘Consistentie’ is namelijk een sleutelwoord wanneer het om zakelijk bloggen gaat.

✓ Frequentie
Wil je je zakelijke blogs maandelijks, (twee)wekelijks of dagelijks publiceren? Stel van tevoren een blogkalender op. Hiermee bepaal je blogrichtlijnen en bewaak je de publicatiefrequentie. Bovendien vergroot je de kans dat je bloggen daadwerkelijk volhoudt!

Een zakelijke blog schrijven met de hulp van een ervaren tekstschrijver en contentspecialist?

Wil je een zakelijke blog schrijven die de gewenste impact heeft op marketing- en SEO-gebied? Misschien is de cursus Zakelijk Bloggen dan iets voor je.

Laat je het schrijfwerk liever over aan een contentspecialist? Dan kun je een blog laten schrijven door een freelance tekstschrijver die de nodige ervaring heeft opgedaan met zakelijk bloggen. Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *