skip to Main Content
Zakelijk Bloggen: 7x Inspiratie

Zakelijk bloggen vereist discipline, doorzettingsvermogen en een onuitputtelijke bron aan interessante onderwerpen om over te schrijven. Zakt de moed je in de schoenen als je daaraan denkt? Niet nodig!

Inspiratie is overal. Je moet haar alleen ‘even’ zien. Kijk met een andere blik om je heen en er gaat een wereld voor je open.

Wil je zakelijk bloggen gemakkelijk én leuk maken? Zorg er dan voor dat je geen gebrek aan inspiratie hebt. Pak een notitieboekje en volg deze tips op. Zo heb je nooit meer last van een schrijversblok!

 1. Geef je ogen de kost

Loop je over straat met je hoofd naar de beneden? Fiets je al starend in de verte naar kantoor? Zit je twee uur lang berichten te typen op je smartphone in de trein? Kijk even op en neem de tijd om de omgeving in je op te nemen.

Vind inspiratie. Tijdens een boeiend gesprek met een vakgenoot, een vergadering met je medewerkers of een presentatie op een conferentie. In een interessante kop op het voorblad van een gratis krantje. Of op een billboard langs de weg.

Laat je fantasie de vrije loop. Als er uit 10 vage ideeën 1 sterke zakelijke blog voortkomt, heb je je doel bereikt.

2. Volg het nieuws

Stel een Google Alert in, traceer interessante hashtags op social media via Hootsuite en lees vakbladen. Wil je succesvol zakelijk bloggen, speel dan van tijd tot tijd in op een actualiteit.

Let dus op interessante ontwikkelingen binnen jouw branche. Kijk daarnaast ook over de grenzen van je vakgebied. Een goede zakelijke blog kan eveneens ontstaan op basis van een recent nieuwsitem, mits je een sterke link kan leggen met jouw business.

3. Graaf in het verleden en recycle

Wist je dat je content kunt hergebruiken? Bij zakelijk bloggen komt vaak een stukje recycling kijken. Loop je zakelijke blogs eens in de zoveel tijd door om te kijken of je over bepaalde onderwerpen iets nieuws te zeggen hebt. Is dit het geval, update de bewuste blog dan door je verworven inzichten toe te voegen.

Zit er een ijzersterke blog in je archief die reeds perfect is, maar die is ondergesneeuwd door meer recente blogs? Promoot deze tekst dan nog eens via je socialmediakanalen onder begeleiding van een originele tekst. Zo haal je het meeste uit zakelijk bloggen!

4. Vind de ruwe diamant

Soms stuit je op een onderwerp dat ontzettend relevant is voor je doelgroep. Daar zijn vast al boeken over volgeschreven, denk je. Maar research wijst uit dat je ernaast zit: tot op heden heeft niemand deze ruwe diamant ontdekt.

Wacht niet te lang; schrijf er een zakelijke blog over! Je doelgroep komt dag in, dag uit dertien-in-een-dozijncontent tegen en zal hier zodoende dankbaar op reageren. Zo creëer je met zakelijk bloggen ook eens die felbegeerde buzz.

5. Communiceer

Inspiratie voor je zakelijke blog vind je niet door je af te zonderen. Daarvoor heb je genoeg tijd in het schrijfstadium. Ben je naarstig op zoek naar nieuwe blogonderwerpen, praat dan met je medewerkers, vakgenoten en klanten. Wat speelt er? Met welke problemen kampt je doelgroep? Welke prangende vragen kun jij vanuit je expertise beantwoorden?

Is je team actief betrokken bij contentcreatie, creëer dan een digitale ideeënbox, zodat iedereen gemakkelijk blogonderwerpen kan opperen. Samen kun je de voorstellen bespreken, combineren en bijschaven. Door met elkaar te brainstormen til je zakelijk bloggen snel naar een hoger niveau.

6. Wees creatief

Zie je het belang van zakelijk bloggen in, dan weet je dat je een onophoudelijke stroom aan boeiende content moet creëren. Zet je expertise daarom op creatieve wijze in. Ben je bijvoorbeeld een marketingspecialist, schrijf dan eens een zakelijke blog over 10 veelgemaakte marketingfouten op Facebook. Of wijd een blog aan een actuele reclamecampagne en de marketinglessen die je lezers hieruit kunnen trekken. Denk out of the box om tot originele blogonderwerpen te komen. Zo wordt zakelijk bloggen leuk én effectief.

7. Denk in vinkjes, punten en lijsten

Zakelijk bloggen doe je voor de internetlezer. En die heeft de aandachtspanne van een goudvis. Zakelijke blogs die opsommingen en lijsten bevatten, doen het daarom goed. Overzicht biedt inzicht.

Laten we de proef op de som nemen door deze blog af te sluiten met een lijstje dat je op weg helpt. In dit voorbeeld is zakelijk bloggen het blogonderwerp:

  • De do’s en don’ts van zakelijk bloggen;
  • 10 redenen waarom zakelijk bloggen een must is;
  • Maak een vliegstart met zakelijk bloggen: 5 praktische tips;
  • Een succesvolle zakelijke blog in 3 stappen.

Je blog laten schrijven door een ervaren freelance tekstschrijver? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top