skip to Main Content
Webteksten Schrijven: 5 Tips Voor Een Goede Homepage

Webteksten schrijven is een vak apart. Zeker wanneer je je digitale pen afstoft om een ijzersterke homepagetekst op papier te zetten. Want hoe wek je de interesse van websitebezoekers op die uiterst belangrijke digitale ‘voorpagina’?

Terugkerende bezoekers en conversie: iedereen met een website droomt ervan. Wil je zelf je webteksten schrijven, dan ligt de grootste uitdaging in het creëren van een imponerende homepage. Natuurlijk komt lang niet iedereen binnen via deze pagina – sterker nog, een zakelijke blog fungeert vaak als de grootste bezoekersmagneet –, maar vroeg of laat zullen veel mensen de online thuisbasis van je onderneming wél onder ogen krijgen.

De hamvraag is: hoe schrijf je een goede homepage? Gebruik deze 5 tips als leidraad!

1. Val met de deur in huis

‘Welkom op deze website’. Deze zin kenmerkt een klassieke beginnersfout. Mensen die net zijn begonnen met webteksten schrijven, begaan hem vaak. Hoewel het best vriendelijk is om je bezoekers te verwelkomen op je homepage, is een dergelijke benadering zelden effectief. Bedenk dat mensen in eerste instantie op je website komen omdat ze een oplossing zoeken voor een probleem. Ze willen weten wat jij voor hen kunt betekenen. Wat je precies aanbiedt. Meteen. Hun wijsvinger hangt continu boven de muisknop om je site weg te klikken. En zijn bezoekers eenmaal weg, dan komen ze niet snel terug.

Hoe moet je dan starten? Met het opsommen van je USP’s, misschien? Ook dat is niet raadzaam zolang je nog niet hebt vermeld wat je aanbiedt. Je USP’s krijgen pas waarde als bezoekers bekend zijn met je dienst of product.

Presenteer informatie bij voorkeur in deze volgorde:

  • Met welk probleem help jij je doelgroep?
  • Welke dienst of welk product vormt jouw oplossing?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waarom moet de lezer voor jou kiezen en niet voor je concurrent?
  • Welke referenties bevestigen dit?

Bedenk dat je de bovenstaande vragen zéér bondig moet beantwoorden. Ga je webteksten schrijven, houd dan in je achterhoofd dat je homepage een introductiepagina is van waaruit de bezoeker verder navigeert.

2. Bedenk een sterke tagline

Je wilt overtuigende webteksten schrijven die bezoekers omzetten in klanten. Met de pen in de aanslag breek je je hoofd over een ijzersterke eerste alinea. Hoewel dit een goede instelling is, sla je een stap over.

Start met een tagline: een korte, krachtige zin die jouw bedrijf goed samenvat. Een die bondig vertelt wat je doet, welke doelgroep je bedient en wat je sterkste USP is. Een waar niemand nee tegen kan zeggen.

Geef je tagline een prominente positie op je homepage, zodat hij direct in het oog springt en de aandacht trekt van bezoekers. Op basis van deze zin bepalen zij namelijk of ze op je website blijven.

3. Stem je homepage af op de scannende internetlezer

De internetlezer scant. Heb je zijn interesse weten te wekken, dan wil hij met het grootste gemak verder kunnen lezen op je website. Hoe zorg je ervoor dat zijn ervaring op jouw website positief is?

  • Zorg voor een gebruiksvriendelijke menustructuur. Wees schaars met kopjes, omschrijf je pagina’s duidelijk en maak het navigeren door je menu eenvoudig;
  • Verdeel buttons strategisch over de pagina. Als de bezoeker tijdens het lezen contact met je wil opnemen, moet hij dit direct kunnen doen;
  • Schrijf pakkende call-to-actions. Een simpel ‘contact’ op buttons volstaat niet meer. Je bezoeker wil dat je hem prikkelt, aanspoort en overtuigt. Wees dus creatief. Kun je webteksten schrijven, dan weet je ook hoe je de ‘copywritersmodus’ moet aanzetten. Wil je je schrijfskills verbeteren? Lees dan wat de 7 eigenschappen van een goede freelance copywriter zijn.

4. Schrijf helder

Je homepage is geen geschikte plek voor een diepteartikel met lyrische toon. Helder schrijven is cruciaal als je een pakkende digitale voorpagina wilt creëren. Gebruik dus duidelijke taal en vermijd ellenlange alinea’s. Wit op de pagina biedt je lezer overzicht.

Zorg er verder voor dat je homepageteksten to the point zijn. Beschrijf je product of dienst in zo weinig mogelijk woorden. Als bezoekers een toelichting willen, klikken ze op je goed gepositioneerde call-to-actionbuttons!

5. Treed niet te veel in detail

Een homepage is een triggerpagina. Bezoekers moeten in één oogopslag zien dat je hun probleem kunt oplossen. Hoe je dit precies aanpakt, licht je toe op je diensten- of productpagina. Nog beter: in een persoonlijke e-mail of tijdens een kennismakingsgesprek.

Probeer niet alles te vertellen op je homepage. Dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied, laat je zien in je zakelijke blogs. Op je homepage kun je het liefst zo bondig en boeiend mogelijk zijn. Wil je doeltreffende webteksten schrijven, dan is dat overigens áltijd belangrijk!

Je homepage en andere webteksten laten schrijven door een ervaren freelance copywriter? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top