Storytelling en marketing: in 4 stappen naar een uitvoerbaar plan

storytelling marketing

Idealiter sluiten je ideeën omtrent storytelling en marketing naadloos op elkaar aan. Zo kun je je corporate story immers op gestroomlijnde en effectieve wijze naar buiten brengen.

Maar storytelling heeft veel voeten in de aarde en gaat gepaard met het nodige denkwerk. Zeker in de beginfase kan het daarom lastig zijn om van een groots idee naar een concreet, uitvoerbaar plan te gaan. Hoe ga je doeltreffend te werk?

1. Concept

Storytelling begint met het ontwikkelen van een verhaal op conceptueel niveau. Bedenk een duidelijke verhaallijn en een overkoepelend thema. Schrijf ook beknopt op welke boodschap je precies wilt uitdragen. Dit helpt je bij het afbakenen van je corporate story.

2. Personages

In termen van marketing wordt storytelling pas echt zinvol wanneer je personages toevoegt aan je corporate story. Je wilt immers verbinding creëren met potentiële klanten en die zijn geïnteresseerd in mensen met een verhaal. Spelen je medewerkers een rol in het verhaal? Ga dan met hen in gesprek om je corporate story verder uit te werken. Heb je een fictieve corporate story bedacht waarvoor je personages moet ontwikkelen? In dat geval kun je met een contentspecialist om de tafel gaan zitten om samen diepgang te geven aan je verhaal. Een freelance copywriter die ervaring heeft met corporate storytelling kan je hier overigens ook goed bij helpen – vooral omdat hij als externe partij een frisse blik verschaft op het geheel.

3. Tone of voice

Het succes van storytelling staat of valt bij je tone of voice. Denk goed na over de toon en stijl die bij jouw corporate story én doelgroep passen. Schrijf bijvoorbeeld niet in de ‘u-vorm’ wanneer je millennials aanspreekt. En vermijd populaire taal als overheidsinstellingen je primaire doelgroep zijn.

4. Kanalen

Breng in kaart via welke kanalen je je corporate story wilt verspreiden. Dit is zeer belangrijk met het oog op marketing! Je wilt tenslotte dat zoveel mogelijk mensen binnen de doelgroep je bedrijf leren kennen middels storytelling. Natuurlijk kun je content op je eigen website plaatsen, maar onderzoek ook de mogelijkheden die platforms, social media en printmedia bieden. Houd daarbij in het achterhoofd dat het cruciaal is om strategisch te werk te gaan; medium en doelgroep moeten perfect bij elkaar passen als je storytelling wilt laten slagen.

Hulp nodig bij het verbinden van storytelling en marketing?

Wil je meer weten over het opzetten van een succesvolle storytelling- en marketingstrategie? Misschien is een cursus storytelling dan iets voor je.

Kun je het inzicht en de ervaring van een contentspecialist en freelance tekstschrijver gebruiken bij het ontwikkelen van je corporate story? Neem gerust contact op met Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *