Hoe gaat een SEO-copywriter te werk? In 4 stappen naar een SEO-tekst

SEO-copywriter

Een goede SEO-copywriter weet dat SEO tegenwoordig een allesomvattende strategie is. Hij doet per webpagina onderzoek en stelt een gedegen schrijfplan op. Hoe pakt de SEO-copywriter dat aan?

‘Even’ een aantal zoektermen in een tekst plaatsen was vroeger wellicht effectief, maar in de afgelopen jaren heeft SEO een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Slimme verbanden tussen de hoofdzoekterm, synoniemen, gerelateerde zoektermen en topics vormen tegenwoordig een belangrijke factor in het bepalen van je positie in de zoekmachines. Daarnaast moeten de metatitel, metabeschrijving, paginatitel en tussenkoppen volgens de SEO-regels binnen het geheel passen.

Het vergt denkwerk en tijd om dat allemaal goed te krijgen. Gewoon maar beginnen met SEO-teksten schrijven en kijken waar je uitkomt is daarom geen slimme aanpak te noemen. Maar hoe bereik je wél die felbegeerde hoge positie in Google? In deze blog laat ik je zien welke stappen een SEO-copywriter neemt om een goede SEO-tekst te schrijven!

1. SEO-onderzoek verrichten

Allereerst is het belangrijk om een hoofdzoekterm voor je tekst te bepalen. Een kundige SEO-copywriter is hierbij realistisch; hij kiest voor een goed gezochte term met een lage tot gemiddelde concurrentie. Via de Zoekwoordplanner zijn dergelijke zaken gemakkelijk te achterhalen. Daarnaast kan een hulpmiddel als Ubersuggest ondersteunen bij het vinden van geschikte zoektermen.

De SEO-copywriter gebruikt deze tools ook om synoniemen en gerelateerde zoektermen te bepalen. Hiermee kun je zoekmachines namelijk laten zien dat je tekst een zoekersvraag uitvoerig beantwoordt. Dat levert je voordeel op in termen van SEO.

2. Topics bepalen

De SEO-copywriter die een blog met gemiddelde lengte schrijft, bepaalt meestal twee of drie topics die de leidraad vormen voor zijn verhaal. Dit zijn een soort sub-thema’s van je overkoepelende blogonderwerp die je aan de hand van de resultaten van het SEO-onderzoek bepaalt. Deze topics fungeren tevens als basis voor je tussenkoppen (in WordPress markeer je deze als H2).

3. Schrijfplan opstellen

Veel SEO-copywriters werken met een schrijfplan. Hierin verwerken ze de bevindingen die hun SEO-onderzoek heeft opgeleverd. Het gemiddelde schrijfplan bevat in ieder geval een metatitel, een metabeschrijving, een paginatitel en tussenkoppen die de structuur van de tekst grofweg bepalen.

4. SEO-tekst schrijven

Na uitgebreid vooronderzoek te hebben gedaan is het eindelijk tijd voor het echte schrijfwerk! De SEO-copywriter haalt zijn creatieve pen tevoorschijn en schrijft een goed lopende, coherente en grammaticaal correcte tekst. Dit laatste is van cruciaal belang, omdat zoekmachines tegenwoordig ook SEO-pluspunten geven voor een tekst zonder taal- en spelfouten. Daarnaast zorgt de SEO-copywriter voor een inhoudelijk sterke tekst, omdat ‘toegevoegde waarde’ een sleutelwoord is wanneer je een hoge positie in Google wilt bereiken.

SEO-copywriter nodig voor het schrijven van SEO-teksten?

Wil je een effectieve, duurzame SEO-aanpak bepalen? Misschien is een training SEO dan iets voor je.

Laat je het schrijven van SEO-teksten liever over aan een ervaren freelance copywriter? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *