skip to Main Content
Hoe Schrijf Je Een Goede Nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief schrijven kan je veel opleveren in termen van klantrelaties, klantenbinding en conversie. Maar hoe schrijf je een effectieve, goede nieuwsbrief?

Je database zit vol met e-mailadressen van potentiële en bestaande klanten met wie je de relatie graag wilt verstevigen. Want klantenbinding betekent meer loyale klanten. En dat is waar ieder bedrijf naar streeft.

Een goede nieuwsbrief kan een ideaal marketingmiddel zijn, mits je deze op de juiste manier schrijft. Maar hoe doe je dat?

In deze blog geef ik je 4 adviezen uit de nieuwsbriefpraktijk die je direct kunt toepassen. Schrijf een nieuwsbrief die goed wordt ontvangen!

1. Bepaal de doelgroep

Als je een goede nieuwsbrief wilt schrijven, is het belangrijk om te definiëren wie je nieuwsbrieflezers zijn. Heb je verschillende doelgroepen, dan kun je overwegen om meerdere nieuwsbrieven uit te sturen naar specifieke groepen mensen. Zo kun je de informatie die je deelt, beter afstemmen op de ontvanger van je nieuwsbrief.

Laten we beginnen met de essentieelste differentiatie die je moet maken: uit wie bestaat je overkoepelende doelgroep?

A. Interne nieuwsbrief

Niet alleen klantenbinding is cruciaal voor het runnen van een gezond bedrijf; het enthousiasme waarmee medewerkers zich inzetten voor een organisatie, is minstens zo belangrijk. Grote MKB-bedrijven en corporates kiezen er daarom vaak voor om interne nieuwsbrieven te versturen. Op die manier verspreiden ze leuke, interessante bedrijfsupdates onder hun medewerkers.

Welke content is geschikt voor een interne nieuwsbrief? Enkele opties:

  • Interview nieuwe collega’s en stel ze aan iedereen voor in je nieuwsbrief;
  • Creëer een medewerkerscolumn of -blog die je elke maand door een ander laat invullen;
  • Deel successen en zet de teams die hiervoor verantwoordelijk zijn, in het zonnetje;
  • Maak een kader waarin je je medewerkers oproept om ideeën in te dienen omtrent een nieuw concept. Zo verander je passieve lezers in actieve deelnemers;
  • Laat je medewerkers kennismaken met een directielid door deze een persoonlijk verhaal te laten delen dat op de een of andere manier gerelateerd is aan het bedrijf.

B. Externe nieuwsbrief

Verstuur je met regelmaat een goede nieuwsbrief naar je (potentiële) klanten – oftewel, een externe nieuwsbrief – dan kan dit veel voor je doen in termen van conversie. Daarom is het raadzaam om je database regelmatig te voorzien van updates, tips en interessante informatie.

Onthoud één stelregel: zorg ervoor dat de inhoud interessant is voor lezers. Een goede nieuwsbrief bevat zoveel toegevoegde waarde dat nieuwsbriefontvangers enkele kostbare minuten willen vrijmaken om deze te lezen.

Ideeën nodig voor je externe nieuwsbrief? Deze tips helpen je op weg:

  • Schrijf een klantcase waarin je een tevreden klant aan het woord laat over jullie samenwerking;
  • Geef lezers relevante tips en adviezen waarmee ze prangende problemen kunnen oplossen. Bied hen de helpende hand door middels een call-to-action voor te stellen om eens in gesprek te gaan over hun mogelijkheden;
  • Deel een artikel dat inspeelt op de actualiteiten binnen jouw vakgebied;
  • Vraag lezers om hun mening over een bestaand product of een nieuw idee. Zo betrek je hen bij je bedrijf en versterk je de binding die zij hiermee voelen;
  • Maak een kader waarin je kort beschrijft hoe een van je klanten succes heeft geboekt met behulp van jouw dienst of product.

2. Relevante, interessante en nieuwswaardige inhoud

Een goede nieuwsbrief is géén salesdocument. Het is de bedoeling dat je je lezers voorziet van informatie die dusdanig interessant is dat zij je e-mail niet links kunnen laten liggen. Schrijf geen verkooppraatje op, want dan zal je het uitschrijvingspercentage snel zien stijgen. Gebruik de hierboven beschreven tips voor de externe nieuwsbrief om goede content te leveren.

Zorg er daarnaast voor dat de inhoud van je nieuwsbrief correct en aantrekkelijk is geschreven. Helder schrijven is van groot belang: wees kort, bondig, krachtig, creatief en origineel. Is schrijven niet je sterkste punt, overweeg dan om een professionele freelance tekstschrijver in te schakelen. Zo weet je zeker dat je een goede nieuwsbrief verstuurt die je database zal waarderen.

3. Denk aan opbouw en structuur

Deel je nieuwsbrief op overzichtelijke wijze in. Je ontvangers hebben weinig tijd en willen gemakkelijk door de content heen kunnen scrollen.

Hierbij enkele tips voor een helder gestructureerde, goede nieuwsbrief:

  • Schrijf heldere, aantrekkelijke koppen;
  • Maak – waar mogelijk – gebruik van opsommingen;
  • Deel nieuwsberichten in op volgorde van relevantie;
  • Voorzie teksten van relevante links naar pagina’s op je website;
  • Bouw call-to-actions in op strategische plekken, onder andere middels buttons.

4. Let op de vorm

Wil je een goede nieuwsbrief schrijven, maak de aanhef dan persoonlijk. Een nieuwsbrief die begint met ‘Beste heer/mevrouw’ of ‘Hallo’ zal mensen weinig mensen aanspreken. Laat aan ontvangers zien dat je de moeite neemt om een band met hen op te bouwen door hun naam in de aanhef te verwerken.

Kies daarnaast voor een tone of voice die past bij je lezers. Ook je schrijfstijl moet aansluiten op hun belevingswereld.

Ten slotte is het cruciaal om voldoende aandacht te besteden aan het schrijven van een aantrekkelijke onderwerpregel. Op basis hiervan bepalen ontvangers immers of ze je nieuwsbrief wel of niet openen. Zorg dus dat deze regel pakkend en waarheidsgetrouw is!

Hulp nodig bij het schrijven van een goede nieuwsbrief?

Wil je je nieuwsbrief laten schrijven door een ervaren tekstschrijver? Of kun je wel een tekstueel steuntje in de rug gebruiken? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top