skip to Main Content
Go Digital! Een Onlinestrategie Als Basis Voor Je Onderneming

“Die onlinestrategie komt later wel.” Het is een veel gehoorde zin die menig tekstschrijver en contentspecialist droevig stemt. Want je online aanwezigheid is belangrijk. Essentieel. Onmisbaar!

Natuurlijk kom je met je eigen netwerk vaak een heel eind. En borrels leveren je ook regelmatig nieuwe contacten op. Dus waarom zou je tijd en aandacht besteden aan je website, content en marketing? Je hebt toch een goedlopende zaak? Dat klopt. Maar denk je ook vooruit? Blijven je huidige klanten voor altijd bij je? En lijkt het je niet spannend om je business uit te breiden aan de hand van een gestructureerde onlinestrategie?

Als ondernemer ben je erop getraind om kansen te signaleren. Omarm daarom de mogelijkheden die het wereldwijde web je biedt. Met een goede onlinestrategie zal er een wereld voor je opengaan.

Waar wacht je op? Go digital!

Website: de fundering voor je onlinestrategie

Een goede website is méér dan je digitale visitekaartje. Op je website kun je je zo uitgebreid profileren als je wilt. Benut je ‘online thuisbasis’ daarom optimaal. Hoe je dat doet? Vermijd clichés en loze kreten. Vertel oprecht wie je bent, waar je voor staat en op welke punten jij je onderscheidt van je concurrenten. Laat jouw unieke verhaal de basis vormen voor je onlinestrategie door het overal terug te laten komen: op je webpagina’s, in je blogs en op je socialmediakanalen. Potentiële klanten willen een binding voelen met je bedrijf en weten waarom jij een autoriteit bent op je vakgebied. Geef die informatie, helder en onomwonden. Eerlijkheid duurt het langst en wordt ook nog eens beloond.

Een gedegen onlinestrategie gaat hand in hand met een goed ontwikkeld empathisch vermogen. Verplaats je dus in je klanten en spreek hun taal. Vertel niet hoe geweldig je bent; laat merken dat je weet waar je over praat. Beschrijf hoe jij je klant ontzorgt en laat zien dat je begrijpt wat er speelt binnen jouw vakgebied. Je website is je podium. Pak de microfoon en laat je horen!

Social media: netwerken vanuit je bureaustoel

Heb je je website zorgvuldig vormgegeven en ingevuld? Dan begint je onlinestrategie pas echt. Je moet ervoor zorgen dat je zichtbaar wordt op de onlineradar. Deels doe je dat door unieke, interessante en vernieuwende webteksten en blogs te schrijven. Daarnaast kun je niet zonder enkele socialmediaprofielen. Wil je een sterke onlinestrategie voeren, dan is het belangrijk dat je gericht accounts aanmaakt. Onderzoek op welke social media jouw doelgroep het meest actief is, creëer profielen en maak tijd om regelmatig content te plaatsen. Met interessante berichten trek je volgers. En zij verwachten méér boeiende posts van jouw bedrijf!

Contentmolen: draaien maar!

Nu je met je website en socialmediaprofielen een stevige basis hebt gelegd voor je onlinestrategie is het tijd om de contentmolen op gang te brengen. Omdat een onlinestrategie zonder blogs tegenwoordig niet meer bestaat, luidt het belangrijkste advies: blog met regelmaat. Post minimaal twee keer per maand een blogbericht op je website en promoot het via social media. Waarom?

  • Dit is goed in termen van SEO. Een website waaraan regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd, wordt interessant gevonden door Google. Bovendien kun je diverse termen waarop jouw doelgroep zoekt, verwerken in je blogs;
  • Je creëert binding met je potentiële en bestaande klanten. Zakelijk bloggen is een ontzettend krachtig marketingmiddel dat op den duur zijn vruchten afwerpt. Wie een stukje kennis durft weg te geven, wordt op natuurlijke wijze een autoriteit binnen een bepaald vakgebied. Lezers leren je kennen middels je blog en zullen je steeds meer gaan waarderen. Wat dat oplevert? Conversie en trouwe klanten.

Contentplan: een consistente onlinestrategie

Om de contentstroom op peil te houden moet je structuur aanbrengen in je contentproductie. Stel daarom een contentplan op waarin je je doeleinden, missie, visie, onderwerpen en verzenddata uiteenzet. Op basis hiervan kun je een contentkalender creëren – een onmisbaar onderdeel van je onlinestrategie waarmee je de consistentie bewaakt. En dat is uitermate belangrijk. Want alleen door je content met regelmaat te plaatsen word je online zichtbaar!

Hulp nodig bij het opzetten of uitvoeren van je onlinestrategie? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top