skip to Main Content
Effectieve SEO-teksten Schrijven: 5 Essentiële Vragen

SEO-teksten schrijven doen de meeste bedrijven slechts met één doel: potentiële klanten vinden op het web. Wil je echter succes boeken, dan zal je je SEO-doelen uitgebreider moeten formuleren.

De eerste regel in het SEO-boek is dat je nóóit voor een zoekmachine moet schrijven. Daarmee kom je namelijk helemaal niet hoger in Google. Verwarrend? Niet als je erover nadenkt. Zoekmachines willen hun zoekers van relevante, goede content voorzien. Jij wilt dat je bedrijf zo hoog mogelijk in de resultaten verschijnt. Om dit te bewerkstelligen moet je dus content schrijven die antwoord geeft op de vragen die het websurfende publiek invoert in zoekmachines. Met andere woorden: SEO-teksten schrijven doe je voor de lezer.

SEO-teksten schrijven: lastiger dan het lijkt

De juiste SEO-teksten schrijven is zo eenvoudig nog niet. Je webpagina’s moeten vindbaar zijn, maar ook gevonden mógen worden. Want als je veel websitebezoekers aantrekt, maar hen niet weet te boeien, klikken ze je website direct weg. Doen ze dit in groten getale, dan krijg je een hoog bouncepercentage, wat slecht is in termen van SEO.

Reden te meer om even te gaan zitten voor het schrijven van effectieve SEO-teksten. In deze blog laat ik je zien hoe je een stevige basis legt voor een goede SEO-tekst aan de hand van 5 essentiële vragen!

1. Voor wie schrijf je SEO-teksten?

Ken je doelgroep door en door. Wil je doeltreffende SEO-teksten schrijven, focus dan op de zoekvraag: wat wil je doelgroep weten? Het kan erg handig zijn om een buyer persona op te stellen, waarmee je in kaart brengt wie jouw ideale klant is.

Onthoud dat je niet voor zoekmachines schrijft! Informatie met toegevoegde waarde: dát is waar je lezers naar op zoek zijn. SEO-teksten schrijven moet dus in de eerste plaats draaien om het creëren van kwalitatieve content. Het vindbaar maken van deze content door middel van SEO-technieken is de tweede stap.

2. Wat is je SEO-schrijfplan?

Hier en daar een zoekterm in je tekst plaatsen is tegenwoordig geen SEO-strategie meer te noemen. Wil je SEO-teksten schrijven die aanslaan, dan heb je een gestructureerd schrijfplan nodig waarin je synoniemen, topics en gerelateerde zoektermen opneemt. Verricht dus uitvoerig zoekwoordonderzoek met behulp van diverse tools. Gebruik bijvoorbeeld de Zoekwoordplanner om effectieve zoektermen te selecteren. Inspiratie nodig? Dan bieden Google Suggest en Übersuggest uitkomst.

Het is belangrijk dat je de juiste balans vindt tussen long-tail- en short-tail-zoektermen. Bepaal daarnaast synoniemen en topics die gerelateerd zijn aan je hoofdzoekterm. Op basis hiervan kun je een SEO-schrijfplan opstellen waarmee je de zoekvraag zo volledig mogelijk beantwoordt. Veel werk? Zeker. Maar wil je effectieve SEO-teksten schrijven, dan is het absoluut nodig.

3. Zijn je SEO-teksten gebruiksvriendelijk?

Gebruiksvriendelijkheid levert je veel SEO-pluspunten op. Wil je goede SEO-teksten schrijven, zorg er dan voor dat je tekst gemakkelijk te lezen is. Helder schrijven is cruciaal wanneer je je tanden zet in een webtekst of blog. Gebruik bijvoorbeeld opsommingen en ongecompliceerd taalgebruik. Voeg daarnaast witregels in waar mogelijk en behandel één onderwerp per alinea. Daarmee wordt je tekst scanbaar en daar belonen zoekmachines je voor. Bovendien houd je de aandacht van lezers hiermee veel langer vast. En dat is het uiteindelijke doel van SEO-teksten schrijven: websitebezoekers aantrekken die je content interessant genoeg vinden om door te klikken.

4. Schrijf je als een SEO-copywriter?

Oftewel, zit je tekst ijzersterk in elkaar – niet alleen in taalkundig opzicht, maar ook vanuit marketingoogpunt? Controleer niet alleen of je teksten foutloos zijn. Ga ook na of ze een duidelijke structuur, een helder doel en een goede call-to-action hebben. Besteed daarnaast voldoende aandacht aan je linkstructuur. Verwerk enkele relevante interne en externe links in je SEO-tekst. Met andere woorden: schrijf als een SEO-copywriter.

Een copywriterstip: schrijf je SEO-tekst, leg deze even weg en kijk er vervolgens met een frisse, maar kritische blik naar. Je eigen teksten redigeren kan heel effectief zijn!

5. Komen je SEO-teksten door de zoektermencheck?

SEO-teksten schrijven is een vak. Het is niet mogelijk om alle fijne kneepjes ervan in één dag onder de knie te krijgen. Maar je kunt wel een snelle check uitvoeren om je teksten een SEO-boost te geven:

  • Controleer of je hoofdzoekterm voorkomt in de metatitel, de paginatitel en de eerste alinea. Plaats de term hier zoveel mogelijk naar links. Verwerk hem ook in de laatste alinea en in één tussenkop;
  • Bereken of je zoekwoorddichtheid in orde is. Gebruik je je hoofdzoekterm te vaak, dan kan dit je duur komen te staan! Zorg er dus voor dat je tekst voldoende synoniemen bevat.

SEO-teksten schrijven met de hulp van een ervaren SEO-copywriter?

Vind je SEO-teksten schrijven een tijdrovende bezigheid? Wil je een SEO-vriendelijke blog laten schrijven door een ervaren freelance copywriter? Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top